Fosfori (fosfaatti)

Elimistöön kertyvää ylimääräistä fosforia on vaikea saada dialyysillä riittävästi pois kehosta. Korkea fosforipitoisuus aiheuttaa vakavia muutoksia sydämeen ja verisuoniin ja on haitallista myös luustolle. Jotta fosforipitoisuus ei nouse liikaa, rajoitetaan eniten fosforia sisältäviä ruokia. Koska samoissa ruuissa on elintärkeää proteiinia, niitä ei jätetä kokonaan ruokavaliosta pois.

Fosforia voi olla elintarvikkeessa lisäaineena. Fosforia on merkitty elintarvikkeiden tuoteselosteisiin merkinnällä  E 338 - 343, E 450 - 452 tai tuotteessa on maininta "fosfaattia".

Fosforin hallitsemiseksi ruokien valinnan yleisperiaatteet ovat:

Maitovalmisteet kuten maito, piimä, viili, jogurtti, jäätelö ja juusto:
Käytä päivittäin vain 1 -1½ dl nestemäisiä maitovalmisteita tai 1-2 viipaletta tavallista juustoa, kuten edamia. Vältä sulatejuustoja kokonaan. Tuorejuustot, mozzarella, mascarpone, kotijuusto, rahka ja raejuusto sisältävät vähemmän fosforia ja sopivat leivälle tai ruokien, kuten salaattien tai jälkiruokien, aineksiksi.

Viljatuotteet: Valitse ensisijaisesti vaaleata leipää, tavallista pastaa ja riisiä, sekä riisi- tai mannapuuroa, joka on valmistettu veden ja kerman seokseen (esimerkiksi kaurasta valmistettu kasvirasvavalmiste). Käytä ruisleipää korkeintaan pieni pala päivässä. Käytä rajoitetusti täysjyväviljavalmisteita kuten hapanleipää, näkkileipää, hapankorppua ja kaura- tai neljänviljanpuuroja. Suosi vaaleita (ei täysjyväisiä) hiivalla nostatettuja leivonnaisia ja vältä sellaisia, joissa on leivinjauhetta. Leivinjauheessa (E450) on paljon fosforia. Tarkemmat ohjeet saat ravitsemussuunnttelijaltasi tai PD-hoitajaltasi.

Liha, kala, äyriäiset ja broileri ovat hyviä proteiinin lähteitä. Valitse marinoimattomia tuotteita, sillä näin vältät turhaa suolan ja fosforin saantia. Hyviä vaihtoehtoja ovat tuoretuotteet, einekset ja leikkeleet, joissa ei ole lisäainefosforia (E 450 -452). Leivän päällisiksi sopii hyvin ruoalta jäänyt liha, kala, mureke, broileri, paisti tms. Nämä ovat tärkeitä proteiininlähteitä. Tarvitset näitä noin 120 -200 g päivässä riippuen siitä minkä kokoinen olet.

Kananmuna on monipuolinen ruoka-aine. Munanvalkuaisen käytön suhteen ei ole rajoitusta, vaan se on erinomainen proteiinilähde. Jos syö paljon munia, kannattaa jättää joka toinen keltuainen pois fosforin vuoksi ja käyttää esim. munakkaan valmistukseen 1 muna ja 1-2 valkuaista.

Soijavalmisteet sopivat maitovalmisteita paremmin, koska niissä puolta vähemmän fosforia, mutta proteiinia saman verran. Tällaisia ovat mm. soijajogurtti, soijajuoma tai -jäätelö sekä kerman kaltainen valmiste. Huolehdi kuitenkin, ettei tuotteeseen ole lisätty fosforia (maininta fosfaatista on pakkausselosteessa). Vältä soijapapuja, linssejä ja muita papuja ruoissa tai sellaisenaan.

Päivitetty: 12.12.2008
Lähetä tämä sivu sähköpostinaTulosta
Lisätietoa

Leivinjauheessa (E450) on paljon fosforia. Suosi siis hiivalla nostatettuja leivonnaisia!

© Baxter | Legal Notice | Cookies | Dialyysi.fi -verkkosivuston on laatinut Baxter yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa.